Influensa H1N1

Nu kommer det en sjuhelvetes text här så håll i er.

Svininfluensan. Det finns väl ingen i dagens samhälle som inte vet vad detta är för något. Influensan H1N1, som WHO (World Health Organisation) nu har klassats som en pandemi på grund av att den har smittat så otroligt många människor och för att den spridit sig så snabbt. Varje dag hör, läser eller ser man något som har med denna pandemi att göra, och enligt min åsikt har vi media att tacka för vårt nya AIDS. På torsdag tar jag mitt vaccin. Eller gör jag verkligen det?

"Man försöker nu snabba på framtagningen av vaccinet genom att hoppa över vissa testfaser som behövs för att se om vaccinet är säkert, vilket tar tid. Detta är väldigt riskabelt även om myndigheterna säger att det sannolikt inte ska vara någon risk. Vi vet vad 'sannolikt inte' betyder. Det är mest en friskrivning om något allvarligt händer.
Senast USA:s regering gjorde en stor vaccinkampanj mot svininfluensan var 1976. Då fick många personer allvarliga skador av vaccinet och 1 på 1000 av de som vaccinerades insjuknade i Guillan-Barré syndrom. Tusentals av dessa blev förlamade och många dog. Faktum är att fler dog av vaccinet än av själva svininfluensan."
-  Vitamera.se

Efter att ha gått igenom hela texten känner jag nu att jag bara vill gråta. Jag vill ta vaccinet, trots allt som står om det. Att det ska innehålla ingredienser som tex. kvicksilver (giftigt), är cancerframkallande eller kan ge njursvikt. Jag tänkte att jag skulle bortse från dessa saker och ta det i alla fall. Jag har folk i min närhet som jag bryr mig om och som inte har samma lugna inställning till influensa H1N1. Därför. Jag tänkte även att det skulle vara tråkigt om jag skulle smitta personer som inte är lika motståndskraftig mot den. Men när det ser ut som om man ska uppoffra en del av sin egen säkerhet för andras säkerhet är det för mig inte lika självklart längre. Är detta själviskt tänkade från min sida?

Jag tycker det är så tråkigt att media gör en så stor sak av det hela. Visst, det är en viktig sak som ska tas upp, det är trots allt en pandemi, enligt WHO:s beräkningar kan den komma att drabba var tredje person. Men, det finns ett men. Det finns folk som förlitar sig blint på det media skriver utan att ta reda på mer information. Dessa går miste om saker som ovanstående citat. De går även miste om saker som man förstår om man tänker efter. Om det drabbar fler personer, kommer det också döda flera. Världen drabbas varje år av influensavågor som är olika starka och dödar olika många. Mellan hundra miljoner och en miljard människor drabbas varje år, och mellan tvåhundra och femhundratusen människor dör varje år i influensa.

Dock finns det ju ingen anledning för att detta ska hindra folk från att få ta vaccinet. Ingen ska få hindra någon att ta vaccinet om de verkligen vill, om det nu inte finns medicinska skäl som gör att det skulle vara en dålig idé.
Jag säger heller inte att media är något dåligt och att folk som litar mycket på media är intelligensbefriade eller liknande. Media ska tala sanning och ta upp saker som folk bör veta om. Jag litar på media. Men media kan ofta överdriva, undvika att skriva vissa saker och få folk att missuppfatta. Media vill trots allt, som de flesta, i grund och botten tjäna pengar. Detta bland annat för att forstätta kunna sprida viktiga nyheter till jordens befolkning.

När ni nu har läst mina åsikter och reflektioner antar jag att ni tror att jag inte kommer ta vaccinet. Men så är inte fallet. Jag kommer ta vaccinet, få ont i armen, feber och eventuella långsiktiga biverkningar. Vet ni varför?

SÅ JAG SLIPPER ALLT JÄVLA TJAT.



C O M M E N T S .

jag håller med dig, det är så överdrivet med allting, och vaccinet verkar vara framtaget för snabbt - men jag tar den ändå. annars får man bara förklara varför man skippar vaccinet fyrtiofem gånger och orka med det ;o och hellre ta en spruta, få ont i armen nån dag - om ens det - och sen slippa allt snack om det.




NAME:
Kom ihåg mig?

E-MAIL: (publiceras ej)

BLOG:

COMMENT:



Trackback