Julmarknadsvimmel, och på vår himmel lyser en stjärna, det är jul i Gamla stan

Är det sant, kommer det ett inlägg om julen när oktober inte ens har passerat? Svaret är ett rungande ja! Nu när det blir flytt till ny lägenhet där vetskapen finns att man blir kvar ett tag känner jag för första gången att jag vill fixa rejäl julstämning hemma! På mitt sätt förstås. Även om jul för mig är röd tomtehysteri vill jag skapa jul hemma med lite mer blygsamt pynt. Självklart ska det finnas julstjärnor i fönstren och en grön gran, men mycket av dekorationerna ska gå i vitt och rött och vara skapat av egen hand!
Pysslet blir då en viktig del av min jul. Inte för mycket fabrikstillverkat, jag vill se att en hand har lagt sin prägel på dekorationerna hemma. Små stjärnor av papper, nejlikebeklädda apelsiner och snöflingor av kristyr vill jag ha runt mig. Allt pyssel sker också utan press och krav, huvudsaken är att skapandet ger en värme under kyliga tider.

Mysbelysningen måste finnas där, gärna små, fina ljusprickar som smyger sig fram längs en gardinstång eller fönsterbräda. Huvudsaken är att mörkret som kommer med vintern inte knuffas undan utav strålkastarbelysning, utan att vintermörkret omfamnas. Mörker är inte bara negativt utan ger en en möjlighet att skapa en mycket fin stämning och trygghet i hemmet.

Bakningen känns ju oundviklig. Pepparkakor med kristyr, rostade mandlar, knäck, chokladdoppad marsipan formad som grisar och svala kyssar. Doften när väggarna och taket till pepparkakshuset gräddas i ugnen. Mys!
 
Julmusiken är ett element som är fullt av fluffiga barndomsminnen och är för mig ett måste till baket och pysslet. Gärna ska låtarna spraka fram på julskivan man haft i femton år, den som man kan ordningen på låtarna utan och innan. Men när man inte har det finns ju såklart spotify, där man lätt knåpar ihop en låtlista med lussedegen fastkletad på fingrarna!

När justämningen byggs upp tillsammans med någon nära, då är det fulländat!
 
Bilder från weheartit.
 



C O M M E N T S .



NAME:
Kom ihåg mig?

E-MAIL: (publiceras ej)

BLOG:

COMMENT:



Trackback