Kafka på stranden

Denna roman Haruki Murakami har lämnat efter sig då många frågetecken, jag kan inte ens börja att rabbla upp alla. Men ändå lämnade den ett så stort märke efter sig. Jag är fängslad av den fortfarande, trots att det var någon vecka eller två sedan jag la den på hyllan. Det tog tid innan jag kunde börja på en ny bok efter det. Jag provade på några stycken, men ingen tycktes komma upp till samma klass. För att lösa problemet tog jag mig istället an en av hans andra romaner - Fågeln som vrider upp världen. Jag vet inte varför, men på något sätt hoppas jag på att denna ska ge mig de svar som jag inte fick i Kafka på stranden.

Haruki Murakami skapar stor konst av fritt flytande fantasier och drömska associationer. Den 15-årige pojken, som kallar sig Kafka, rymmer hemifrån och bosätter sig i ett bibliotek. Där träffar han en mycket äldre bibliotekarie som blir hans älskarinna. I en parallellhandling får vi träffa en gammal man som kan tala med katter och möta den rödklädde eleganten Johnnie Walker (från whiskeyflaskan) och överste Sanders (från Kentucky Fried Chicken). (Källa)



C O M M E N T S .



NAME:
Kom ihåg mig?

E-MAIL: (publiceras ej)

BLOG:

COMMENT:



Trackback